În frizeria Vintage – La Petrică simți că te întorci în timp. Te plasezi undeva la începutul anilor `90 când toată lumea părea să se cunoască cu toată lumea, când afacerile erau de familie și comunitatea din jurul lor se cunoștea ca-n palmă. Domnul Petrică și-a aranjat singur vitrina și a păstrat o mare parte din decorul fostei blănării din anii `70. La dumnealui în frizerie genurile se întrepătrund; este deopotrivă vintage, vetust și modern. Toate obiectele vechi din decor împreună cu icoana care tronează în mijlocul încăperii sunt multiplicate virtual de oglinzile care îmbracă spațiul. Ele stau bine înfipte în tavan, m-a asigurat că le-a verificat să nu cadă în capul clienților.

Anii de meșterat și demersul domnului Petrică

A învățat meserie de la nea` Costică; frizerul din satul natal. Stătea pe margine și privea cum tunde și cum masează mustățile clienților. După șase luni de privit, la îndemnul maestrului său, își deschide frizerie în București. În `76 învățase deja tot ce trebuia să știe un frizer de capitală.

Fac această meserie de aproape 47 de ani. M-a învățat  nea`  Costică să tund, să  bărbieresc, să aranjez mustăți și bărbi, să fac frecție capilară, masaj, comprese faciale. Stăteam alături de el și furam meserie. După șase luni de uitat la dânsul, nea` Costică imi spune: Petre trebuie să facem  o frizerie la noi în sat, să lucrezi numai tu. Zis și făcut. Eram atât de mândru că aveam și eu scaun de frizerie, chiuvetă, oglindă. După zece ani de munca în frizerie, a venit vremea să plec la București. M-am angajat  la Societatea Comerciala Meșteșugărească Igiena Bucuresti. Am lucrat 37 de ani, până când s-a desființat salonul. În 2017 am hotărât să îmi fac afacerea mea. Am deschis salonul pe care îl vedeți de pe Bulevardul Kogălniceanu cu nr 13. Eu am făcut toate amenajările și am avut ideea cum să apară salonul Vintage – frizeria de altădată, așa cum arată acum în pozele pe care le-ați făcut.    

Barber-shopurile vs vechile frizerii

Am vorbit cu dumnealui despre apariția relativ recentă la noi în capitală a barber-shopurilor și despre vizibila înmulțire a acestor saloane. Cu foarte puțin timp în urmă, locuitorii capitalei puteau spune că au în vecinătate un Mega Image sau două, acum pot constata cu ușurință că sunt mereu foarte aproape și de câte un barber-shop. Așa cum magazinele de cartier au fost înghițite treptat de branduri cu renume, pe aceeași cale se îndreaptă și frizeriile de astăzi. Drept urmare, ele trebuie să fie mereu în pas cu moda.

Barber-shopurile s-au impus ca un brand american, reactualizat, și prind datorită imaginii cool pe care o abordează. Au revenit pe piață dintr-o nevoie a bărbaților de a avea grijă mai mult de aspectul lor. Domnul Petrică remarcă că se pune accentul din ce în ce mai mult pe moda masculină și că bărbații încep să aibă o nevoie mult mai mare de a se aranja decât o au femeile. Aceasta este tendința și noua modă îi îndeamnă să integreze în imaginea lor, în plus față de frizură, și o oareșcare barbă pe care să o personalizeze și cu care să se identifice, emanând per total un aer cool.

Nevoia de îngrijire a bărbatului contemporan și câteva tehnici de tuns

Lumea se schimbă cu o viteză ametitoare și vedem asta în toate domeniile. Tehnologia devine o  a doua natură care ne va influența cum nici nu înțelegem încă. Un studiu făcut de un cercetător din U.K. arată că barbații chieltuiesc mai mult decât femeile. Saloanele nou aparute pe piața  de înfrumusețare; – și anume Barber Shopul, se ocupă doar de  îngrijirea bărbaților: tuns, masaj, hair styling, etc. În aceasta meserie trebuie să ai un talent înnăscut, să ai imaginație, să înveți întotdeauna noutăți și să fii atent la tot ce apare nou pe piață. Actualmente frizerii fac tunsori de acum `50-`60 de ani; se tund mai scurt în spate și în laterale și integrează și barba. Ei folosesc termeni în engleză. Vine câte un tânăr care îi cere frizerului să fie tuns blunt cut, point cut sau  deep point cut, undercut și așa mai departe. Aceste denumiri sunt tehnici  moderne  de tuns și nicidecum nu reprezintă numele de tunsori clasice, cum ar fi tunsul sport sau caree, plastic sau franțuzește, nemțește, soldat american, tuns italienesc sau englezesc. Acești tineri  frizeri care au apărut pe piață, dacă sunt întrebați cum se aplică aceste tunsori clasice, spun că nu au auzit de ele în școala pe care au făcut-o; de exemplu școala Adrian Niculescu.

Consider că un frizer trebuie să aibă carismă, să fie sociabil, să interacționeze cu clientul, să-l consilieze corect  pentru a afla dorința lui, „cum ar vrea sa fie tuns” și apoi sa folosească atât  tehnici vechi, cât și moderne. Noi, frizerii, în permanență întâlnim oameni de diverse tipologii și cu personalități diferite cu care trebuie să interacționăm. De aceea avem obligația să ne perfecționăm, să ne instruim și să ne întâlnim periodic pentru schimburi de idei.

Am dat peste un om deschis, sociabil, care spune că știe să își păstreze clienții din diferite generații. Dl. Petrică este un om credincios. Mi-a povestit despre icoana lui făcătoare de minuni. Dumnealui crede că datorită lui Dumnezeu a ajuns să își practice și să își păstreze și astăzi meseria. Nu le poartă pică celor de la barber-shopuri. Este loc pentru toată lumea. Lângă frizerie încă mai sunt ateliere, iar următoarea oprire va fi făcută la tocilărie, chiar la câțiva pași distanță. Este o stradă plină de povești și de oameni care au obișnuit să își urmeze meseriile din generație în generație.

Dacă ți-a plăcut, susține proiectele noastre!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to Top