Legături între generații la Sala Radio

Centrul Rus de Știință și Cultură a organizat marți seară, la Sala Radio, un concert intitulat Legături între generații, cu participarea lui Andrei Diev, Eduard Kunz și a studenților săi. Andrei Diev, pianist rus descendent al școlii lui Heinrich Neuhaus, a fost mentorul lui Eduard Kunz în formarea sa din Rusia – laureat al premiilor internaționale Ceaikovski, Van Cliburn și câștigător al concursului George Enescu, în 2007. La rândul său, Kunz este mentorul unor promițătoare talente muzicale care au prezentat un program Enescu-Rahmaninov pe scena Sălii Radio: Catinca Nistor, Matei Lăbunț și Sabina Suciu.

Traiectoria lui Eduard Kunz la București a fost încununată cu succes în ultimii 10 ani de când locuiește aici, propunând întodeauna lucrări din repertoriul pianistic care sunt foarte rar cântate la noi. La Sala Radio am ascultat probabil o premieră în România; Suita nr. 1 pentru două piane de Anton Arenski – un compozitor umbrit de faima lui Ceaikovski și format sub îndrumarea lui Rimski-Koraskov. Lucrarea reflectă perioada țaristă a Rusiei, cu valsul și poloneza imperceptibil de solicitante tehnic pentru pianiști –  pasaje de virtuozitate, arabescuri și ornamente care aduc aminte de marile baluri de la curțile regale. Suita nr. 1 pentru două piane de Rahmaninov; numită și Fantezie-tablou, este însoțită de câte un epigraf pentru fiecare piesă – de la o uvertură – reverie la iubire, lacrimi și, în final, bucurie. Puțin cunoscut este faptul că această lucrare i-a fost dedicată lui Ceaikovski, care a murit înainte de premiera de la Sankt Petersburg. Lucrarea rămâne însă obscură pentru publicul larg.

Andrei Diev, în programul său solo, a propus preludii din Op. 32 de Rahmaninov, pline de patos și superior coregrafiate – lucrări melancolice, nostalgice, tipice pentru scriitura lui Rahmaninov și prezentate într-un contur tehnic foarte solid. L’Informateur scria despre Andrei Diev că este un pianist de mare magnitudine. Este încarnarea potențialului transcendental al artei. Se remarcă printre puținii pianiști sovietici care au părăsit Rusia și au fost în turnee internaționale. A participat la concursuri și festivaluri care i-au adus succesul. Asemeni lui Eduard Kunz, repertoriul și înregistrările lui Diev sunt extrem de bogate și variate – integrala preludiilor lui Scriabin, Debussy, Rahmaninov și lucrări de Messiaen, printre altele.

Bis-ul serii a fost Valsul Florilor din suita Spărgătorul de nuci de Ceaikovski, o lucrare care, după zâmbetul celor din public, este destul de cunoscută. Kunz a ales să cânte pe un Steinway, spre deosebire de Bosendorfer-ul lui Diev care controlează sunetul înșelător de simplu. Înregistrările sale cu sonatele de Scarlatti sunt un argument pentru paleta de nuanțe pe care o posedă și pentru care a fost premiat la concursurile internaționale.

În perioada 4-8 ianuarie, Kunz prezidează cea de-a patra ediție a cursurilor sale de măiestrie, Kunz Piano Academy de la Brașov. Pentru pianistul rus, „muzica este cel mai puternic și curat canal de comunicare”, așa cum afirma într-un interviu, iar ceea ce poate împărtăși cu tinerii muzicieni aflați în căutare de repere nu este doar o rețetă pentru tehnică, ci și una pentru succes. În etica sa, Kunz consideră că această meserie este una care cere foarte multe explicații (de la sine) și în care nu există scurtături – timpul, energia și dedicarea nu sunt înțelese de oamenii din sala de spectacol, care așteaptă să fie impresionați.

Concertul de la Sala Radio a demonstrat importanța legăturii între mentor și discipol, între moștenire și inovație.

Foto: Isabela Văduva